سیسمونی

در حوزه کودک و لوازم مورد نیاز کودک

سیسمونی

در حوزه کودک و لوازم مورد نیاز کودک

کند نویسی در کودکان، از شناخت تا حل مشکل!

کند نویسی کودکان، از مشکلاتی است که ممکن است برای هر کودکی ایجاد شود. این مشکل، می تواند اثرات منفی و متعددی را بر روی کودکان بگذارد. در نتیجه، کند نویسی معضلی است که در صورت مشاهده، باید هر چه سریع تر برطرف شود، و در غیر این صورت، کودکان با مشکلات متعددی مواجه می شوند. اگر می خواهید که اطلاعات بیشتری در مورد کند نویسی در کودکان به دست بیاورید، در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید.

کند نویسی، به این معنی است که فرد نتواند با سرعت مناسب، مطلب مورد نظر خودش را بر روی کاغذ بنویسد. کند نویسی، از معضلاتی است که بیشتر در کودکان مشاهده می شود.

 

برخی از افراد، مشکل کند نویسی را به عنوان یک مشکل جزئی و بی اهمیت می شناسند، در حالی که کند نویسی، می تواند مشکلات متعددی را برای کودکان به وجود بیاورد. برای مثال، هنگامی که کودک نتواند با سرعت مناسب، مطالب مورد نظر خود را بنویسد، نمی تواند در درس های خود پیشرفت کند و در نتیجه، در درس های خود بسیار ضعیف می شود.

 

کند نویسی می تواند به دلایل مختلفی به وجود بیاید، اما به صورت کلی، عیب یابی کودکان در مورد کند نویسی آنها، سخت نیست و با کمی دقت، می توان دریافت که کودک به چه دلیلی کند می نویسد. چندین راه حل برای برطرف کردن کند نویسی وجود دارد که این راه حل ها، به نسبت عوامل ایجاد کند نویسی در کودکان، متغیر هستند.


کند نویسی، می تواند بسیار جزئی باشد، اما در برخی کودکان، سرعت نوشتن به اندازه ای کم است که والدین را نگران می کند. نیازی به نگرانی نیست، زیرا روش های فراوانی برای درمان کند نویسی در کودکان وجود دارند. 

 

کند نویسی، معمولا پدیده ای رایج در کودکان نیست و بیشتر در اثر عوامل آموزشی به وجود می آید. افزایش تمرکز کودک، به همراه رعایت اصول نوشتن، می تواند مشکل کند نویسی کودک را برطرف کند.

 

عوامل کند نویسی در کودکان

 

همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم، کند نویسی در کودکان، می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. بعضی از این عوامل، با یکدیگر ارتباط دارند. در ادامه ی مطلب، به معرفی و بررسی برخی از عوامل کند نویسی در کودکان خواهیم پرداخت.

 

1. عدم تمرکز کافی کودک

یکی از مهم ترین عوامل کند نویسی در کودکان، نبود تمرکز کافی در آنها است. محرک های گوناگونی در محیط اطراف کودکان قرار دارد که می تواند تمرکز کودکان بر روی نوشتن را کاهش دهد. برای مثال، هنگامی که کودکان از چیزی می ترسند، یا در انتظار یک اتفاق خوب هستند، ممکن است که تمرکز کافی برای نوشتن نداشته باشند. در این حالت، کودکان کند نویسی می کنند و نمی توانند با سرعت مناسب، حروف و کلمات را بنویسند.

 

2. ضعیف بودن انگشتان دست کودک

ضعیف بودن انگشتان دست، از رایج ترین عوامل کند نویسی در کودکان است. هنگامی که انگشتان کودک، در نوشتن های طولانی مدت ضعف دارند و سریع نیاز به استراحت پیدا می کنند، کودک نمی تواند مطالب را با سرعت مناسب بنویسد. ضعیف بودن انگشتان، با نوشتن بیشتر و بیشتر برطرف خواهد شد، اما اگر کودک، به اندازه کافی به نوشتن ادامه ندهد، انگشتان او ضعیف خواهند ماند و کند نویسی کودک برطرف نمی شود.


3. شیوه گرفتن مداد در دست

هنگامی که کودک نحوه گرفتن مداد در دست را به خوبی فرا نگرفته باشد، در هنگام نوشتن دچار مشکلات متعددی خواهد شد. یکی از این مشکلات، کند نویسی است. تا زمانی که کودک یاد نگیرد که مداد را به طور درست در دست خود بگیرد، نمی تواند به کند نویسی خودش غلبه کند. 

 

برای تشخیص درست در دست نگرفتن مداد در کودکان، تنها کافی است که یک مداد به آنها بدهید و از آنها بخواهید که یک مطلب را بنویسند. در چنین حالتی، می توانید شیوه ی مداد در دست گرفتن کودک را مشاهده و در صورت نادرست بودن، به اصلاح آن بپردازید.

 

4. مشکلات شنوایی

در برخی از موارد، هنگامی که معلمان یا والدین برای کودک مطلبی را می خوانند که بنویسد، کودک نمی تواند با سرعت کافی مطلب را بر روی کاغذ بنویسد و عقب می افتد. در چنین حالتی، ممکن است که کودک، بدون اینکه خودش بداند، دچار مشکلات شنوایی باشد و نتواند سخنان معلم و یا والدین خود را به خوبی متوجه شود و بنویسد. 

 

5. وارد کردن فشار بیش از حد بر روی کاغذ

یکی دیگر از عواملی که باعث کند نویسی در کودکان می شود، وارد آوردن فشار بیش از حد بر روی کاغذ است. برخی از کودکان، به اشتباه گمان می کنند که برای نوشتن، باید فشار زیادی را به وسیله مداد یا خودکار بر روی کاغذ وارد کنند، در حالی که این امر اشتباه است و منجر به کند نویسی می شود.

 

هنگامی که کودکان فشار زیادی را به وسیله مداد یا خودکار به کاغذ وارد می کنند، دستشان سریع تر خسته می شود و باعث کند نویسی آنها می شود. اصطکاکی که بین نوک مداد و کاغذ ایجاد می شود، با افزایش فشار وارد شده توسط کودک بر روی کاغذ، افزایش می یابد و فرایند نوشتن را دشوار تر و کند تر می کند. در نتیجه، این عامل، یکی از مهم ترین عامل هایی است که در کودکان منجر به کند نویسی می شود و باید هر چه سریع تر برطرف شود.

 

6. مشکلات بینایی 

در برخی از اوقات، کودکان بدون اینکه متوجه باشند، دچار مشکلات بینایی هستند و به این ترتیب، نمی توانند کلمات و حروف را به خوبی فرا بگیرند و با اطمینان کامل بنویسند؛ در نتیجه، این کودکان دچار کند نویسی می شوند. برای اینکه از وجود مشکلات بینایی در کودک مطلع شوید، می توانید به یک بینایی سنج و یا چشم پزشک مراجعه کنید و نظر او را در این مورد بدانید.

 

7. عدم مطالعه کافی

یکی دیگر از رایج ترین عوامل کند نویسی در کودکان، مطالعه ناکافی آنها درباره خواندن و نوشتن است. هنگامی که کودکان، درس های املایی خود را به خوبی فرا نگرفته باشند، ممکن است که دچار کند نویسی شوند و نتوانند با سرعت کافی، حروف و کلمات را در ذهن خود تحلیل کرده و بنویسند. 

 

هنگامی که کودکان، مطالعه کافی نداشته باشند و به درس های خود اهمیت ندهند، نه تنها ممکن است که دچار کند نویسی شوند، بلکه مشکلات دیگری نیز در درس خواندن آنها به وجود خواهد آمد. در نتیجه، مشکل درس نخواندن کودکان، از مشکلاتی است که باید هر چه سریع تر برطرف شود.

 

8. شرایط محیطی نامناسب

میز و صندلی که کودک برای نوشتن از آنها استفاده می کند، باید استاندارد باشند و کودک را در وضعیت مناسب برای نوشتن قرار دهند. در غیر این صورت، ممکن است که کودک نتواند مطالب را با سرعت مناسب بنویسد و دچار کند نویسی می شود.

 

9. شروع کردن زود هنگام نوشتن

برخی از والدین، می خواهند که کودکشان زود تر از زمان استاندارد، خواندن و نوشتن را یاد بگیرد. شاید برخی از کودکان بتوانند در سنین پایین تر از سن استاندارد، خواندن و نوشتن را یاد بگیرند، در حالی که بسیاری از کودکان نمی توانند در سن پایین، خواندن و نوشتن را به درستی یاد بگیرند. در نتیجه، ممکن است که برخی از آنها دچار کند نویسی شوند. 

 

10. نداشتن انگیزه کافی

از دیگر عواملی که باعث کند نویسی در کودکان می شود، نبود انگیزه کافی برای نوشتن و یا درس خواندن است. در چنین حالتی، کودک تمرکز خود را بر روی نوشتن نمی گذارد و دچار کند نویسی می شود.


راه های درمان کند نویسی کودکان

شاید برخی از افراد گمان کنند که ریشه یابی کند نویسی کودکان و درمان آن، کاری دشوار است، در حالی که به هیچ وجه اینگونه نیست و نیازی به نگرانی در این باره نخواهید داشت. تمرین ها و فعالیت های گوناگونی وجود دارند که کودکان با انجام دادن آنها، می توانند مشکل کند نویسی خودشان را برطرف کنند.

در ادامه ی مطلب، برخی از راه های درمان و برطرف کردن کند نویسی در کودکان را معرفی کرده و درباره آنها توضیح خواهیم داد.

 

اصلاح نحوه گرفتن مداد در دست

در صورتی که کودک نتواند مداد را به شیوه صحیح در دست بگیرد، باید به او آموزش داد که چگونه باید مداد را در حالت درست بگیرد و از آن استفاده کند.

انتخاب محلی مناسب برای نوشتن

اگر محلی که کودک در آن می نویسد استاندارد نیست، باید یک محل دیگر برای نوشتن کودک انتخاب شود، و یا اینکه محل اولیه اصلاح شود و از استاندارد ها برخوردار باشد. برای مثال، اگر صندلی بلند تر از میز نوشتن باشد، کودک نمی تواند در حالت درست قرار بگیرد و در نتیجه دچار کند نویسی می شود. در چنین حالتی، باید میز و صندلی با نسبت های مناسب برای کودک تهیه شود.

 

استفاده از کاغذ های خط دار

یکی از مهم ترین اصول در نوشتن کودکان، انتخاب کاغذی است که خط کشی شده باشد، زیرا کودکان توانایی کافی برای نوشتن بر روی برگه بدون خط را ندارند و ممکن است دچار کند نویسی شوند. در نتیجه، از دادن برگه های بدون خط به کودکان خودداری کنید و از برگه های مناسب و خط دار استفاده کنید.

 

مراجعه به شنوایی سنج و بینایی سنج

برای اطلاع پیدا کردن از وضعیت شنوایی و بینایی کودک، باید به همراه او به بینایی سنج و شنوایی سنج مراجعه کرد. در صورتی که کودک در دریافت اطلاعات بینایی و شنوایی مشکل داشته باشد، باید این مشکل ها را اصلاح کند. در نتیجه، کودک می تواند در شرایط مناسب تر بنویسد و کند نویسی او به تدریج برطرف خواهد شد.


بیشتر بخوانید : بارداری پر خطر چیست؟


انجام ورزش ها و بازی ها برای افزایش تمرکز

برخی از کودکان، تمرکز کافی برای نوشتن با سرعت مناسب را به دست نیاورده اند. در نتیجه، بهترین و سریع ترین کار برای افزایش تمرکز کودکان، استفاده از بازی ها و تمرین هایی است که سبب شود کودکان تمرکز خود را افزایش دهند. 

ورزش هایی مانند تنیس، و یا بازی هایی مانند یک قل دوقل، می توانند تمرکز کودک را افزایش دهند و کند نویسی او را به تدریج از بین ببرند.

 

تشویق کودکان به تند نویسی

تشویق، از عواملی است که به کودکان در پیشرفت در هر عرصه ای کمک می کند. والدین، باید کودکان خود را به تند نویسی، خوش نویسی، گوش دادن به درس با دقت و... تشویق کنند تا کودک تمرین بیشتری داشته باشد و بتواند کند نویسی خودش را از بین ببرد. 

والدین باید دقت داشته باشند که تشویق آنها برای تند نویسی، نباید به یک اصرار تبدیل شود.

 

جذاب کردن نوشتن برای کودکان

کودکان، فعالیت نوشتن را هنگامی بهتر انجام می دهند که بتوانند بر روی آن تمرکز کنند. هنگامی که کودکان، از موضوعی که دوست دارند مطلب می نویسند، می توانند بر روی نوشتن خود تمرکز کرده و آن را ارتقاء دهند. در نتیجه، تلاش کنید کودکان را وادار کنید در مورد مطالبی که دوست دارند بنویسند.


همچنین ببینید : صندلی های غذا خوری کودک 

 

سخن پایانی

کند نویسی کودکان، مشکلی است که می تواند بسیاری از والدین را نگران کند. این در حالی است که کند نویسی کودکان، با رعایت موارد خاصی و تمرین کردن به راحتی از بین می رود. در نتیجه، تلاش کنید که از شیوه های مختلف، برای رفع کند نویسی کودکان استفاده کنید.


منبع : بیتوته

لجبازی کودکان در غذا خوردن و راه‌کارهای مناسب

کودک شما سعی می‌‌کند با برخی کارها از قبیل تصمیم ‌گیری برای نخوردن غذایی که شما تهیه کرده‌ اید استقلال بیشتری به دست بیاورد. در این شرایط هر چیزی که شما تهیه می‌کنید یا روی میز مقابلش قرار می‌‌دهید را رد می‌کند و بدتر از همه اینکه این لجبازی او مدت زیادی طول می‌کشد. اگر شما با کودک بسیار لجباز مواجه هستید به احتمال خیلی زیاد برای رفتار صحیح با کودک خود دچار چالش شده اید. کودکان لجباز می‌خواهند که همیشه برنده باشند و البته پدر و مادر آنها نیز چنین قصدی دارند اما بهتر است به جای آن که محیط منزل را به میدان رقابت تبدیل کنید با ایجاد یک محیط دلچسب برای غذا خوردن و تهیه غذای مناسب، کودک خود را متقاعد کنید غذاهایی که تهیه کرده اید را بخورد.

چگونه به کودک لجباز غذا بدهیم؟

راه‌های مقابله با لجبازی کودکان در غذا خوردن به شرح زیر می‌باشد:

 احساسات کودک خود را درک کنید  

 به جای آنکه یک طرفه فکر کنید و بگویید که به چه دلیل کودک من امشب غذا نمی‌خورد؟ و گفتن این جمله که من بهترین غذا را پرداخته ام سعی کنید او را درک کنید و به اصطلاح با کفش او راه بروید:

  • ممکن است کودک شما با ترس از غذا مواجه باشد.
  • برخی از کودکان معمولاً کودکان دو ساله با این مشکل مواجه هستند.
  • به این وضعیت نئوفوبیای غذای گفته می‌شود که به ترس از امتحان کردن مواد غذایی جدید دلالت دارد.
  • این امر طبیعی است و تعداد زیادی از کودکان در برخی از مراحل زندگی خود با این مشکل مواجه می‌‌شوند.
  • گاهی اوقات حدود ۱۰ تا ۱۵ بار باید یک غذا را جلوی کودک قرار بدهید تا با آن غذای خاص آشنا شود.
  • صبور باشد تا بالاخره با گذر زمان ذائقه کودک شما به آن غذا عادت کند.

 غذاهای مختلف برای کودک خود تهیه کنید 

 به کودک خود کمک کنید به تدریج با غذاهای جدیدی که می‌پزید آشنا شود. به کودک تان غذاهای مختلفی از گروه‌های مواد غذایی بدهید و اجازه بدهید غذایی که دوست دارد بخورد را انتخاب کند.

  • هنگامی ‌که شما به او کمک می‌کنید انواع مختلف مواد غذایی را امتحان کند در واقع به او اجازه می‌‌دهد غذاهایی را انتخاب کند که دوست دارد و به این ترتیب شما اطلاعات بیشتری در خصوص ذائقه او به دست خواهید آورد. غذایی که به کودک خود می‌دهید را درون بشقاب یا کاسه بریزید و به او اجازه بدهید غذاهایی را انتخاب کند که دوست دارد بچشد.
  • اکثر پدر و مادرها این اشتباه را تکرار می‌کنند که خیلی سریع غذاهای جدید را به منوی غذای کودک خود اضافه می‌کنند و در صورتی که کودک آنها ظرف غذا را پس بزند آنها به سادگی تسلیم می‌‌شوند.
  • در هنگام اضافه کردن غذاهای جدید به منوی غذایی کودک، شما باید آماده باشید که حداقل ده بار آن ماده غذایی را در اختیار او قرار بدهید.
  • باید صبور باشید زیرا کودکان در مقابل پذیرش غذایی که دوست ندارند بسیار مقاومت می‌کنند.

 غذاهای کودک خود را جذاب و اشتهاآور نمایید 

 به فکر روش‌های جذاب برای اشتهاآور کردن غذای کودک خود باشید و به کودک خود کمک کنید تا هنگام امتحان کردن خوراکی‌های جدید لذت ببرد. همچنین می‌توانید در هنگام تهیه مواد غذایی از کودک خود بخواهید به شما کمک کند به عنوان مثال می‌توانید از او بخواهید برای شکستن تخم مرغ یا ریختن مواد خشک درون کاسه به شما کمک کند.

  • سعی کنید مواد غذایی را به نحوی تزئین کنید که کودک شما لذت ببرد.
  • می‌توانید غذای کودک خود را رنگارنگ کنید اما به حفظ سلامت آن نیز اهمیت بدهید به عنوان مثال می‌‌توانید روی غذا کمی پنیر آب شده، سس گوجه فرنگی یا سس سیب بریزید.
  • پنکیک، پیتزا و ساندویچ را به قطعات و اشکال و الگوهای جالب برش بزنید. شما می‌توانید برای این کار و ایجاد برش‌های دقیق تر از قالب مخصوص برش استفاده کنید.
  • سعی کنید سبزیجات را در باغچه خود بکارید و از کودک خود بخواهید در پرورش سبزیجات در رسیدگی به آنها به شما کمک کند. معمولاً کودکان از خوردن سبزیجاتی که خودشان کاشته اند لذت می‌برند.

 کودک خود را به ورزش و فعالیت جسمانی تشویق کنید

 برای آنکه کودک شما اشتهای بهتری داشته باشد باید در طول روز ورزش کند و فعالیت داشته باشد.

  • باید کودک شما در طول روز به اندازه کافی انرژی مصرف کند.
  • در طول روز کودک خود ورزش کنید.
  • او را در کلاس‌های شنا و فوتبال ثبت نام کنید.
  • به خاطر داشته باشید که نباید اجازه بدهید کودک شما آنقدر خسته شود که نتواند غذا بخورد.

 قبل از غذا میزان مایعات مصرفی کودک خود را محدود کنید 

 قبل از هر وعده غذایی دقت کنید که میزان مایعات مصرفی کودک خود را کاهش دهید تا اشتهای او از بین نرود.

  • اگر کودک شما تشنه است به او کمی آب بدهید.
  • به خاطر داشته باشید کودکی که در طول روز مقدار خیلی زیاد شیر می‌خورد در مقایسه با کودکی که فقط آب می‌خورد کمتر گرسنه خواهد شد.

 برای غذای کودک خود برنامه منظمی تهیه کنید

 تصمیم بگیرید که در طول روز چند بار می‌خواهید به کودک خود غذا بدهید و این برنامه را ادامه دهید:

  • به صورت ایده آل شما می‌توانید سه وعده غذای اصلی و دو میان وعده به کودک خود بدهید.
  • ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل از غذا کاملاً مراقب کودک خود باشید که هله ‌هوله نخورد.
  • هر روز روی ساعت خاصی به کودک خود غذا بدهید. این امر باعث می‌‌شود که کودک شما زمان غذا خوردن را پیش بینی کند.

 زمان غذا خوردن کودک خود را به ۳۰ دقیقه محدود کنید 

 این کار باعث می‌شود که بتواند در یک بازه زمانی معین غذایش را بخورد. در صورتی که او پس از ۳۰ دقیقه دیگر غذا نخورد غذا را از مقابلش بردارید و کمی صبر کنید تا وعده بعدی فرا برسد:

  • در فواصل بین وعده‌های غذایی در صورتی که کودک شما گرسنه بود به او یک میان وعده سالم بدهید.
  • قبل و بعد از وعده‌های غذایی به طور مستقیم به کودک خود میان وعده ندهید زیرا این کار باعث می‌شود که نظم غذا خوردن و برنامه‌ ای که طراحی کرده‌ اید به هم بخورد.
  • زمان زیادی را صرف اصرار کردن به کودک خود برای غذاخوردن نکنید زیرا این کار فقط باعث می‌شود که او عصبی شود و بترسد. 

 به همراه کودک خود آشپزی کنید 

 درخواست کردن از کودک برای کمک به شما در خصوص غذا پختن و تهیه مواد غذایی یک روش عالی برای ایجاد ارتباط بیشتر او با غذاها است.

  • کودک می‌تواند برای تهیه مواد غذایی از قبیل ترکیب کردن مواد یا قرار دادن مربای میوه روی کراکرها به شما کمک کند.
  • او همچنین می‌تواند به شما برای کاشت و برداشت سبزیجات کمک کند و این کار برای او خوشایند است.
  • این اقدامات ساده کودک شما را تحریک می‌کند به خوردن غذاهایی بپردازد که خودش تهیه کرده است.

 لیست خرید تهیه کنید و با کودک خود به خرید بروید 

 هنگامی ‌که برای تهیه مواد خوراکی مورد نیاز خود به خرید می‌روید بهتر است کودک تان را نیز با خود ببرید زیرا در این شرایط او با غذایی که شما آماده می‌کنید آشنا خواهد شد.

  • هنگامی ‌که به سوپر مارکت می‌روید اطلاعات مختصری را در خصوص غذاها و مواد مغذی آن در اختیار کودک خود قرار دهید.
  • فهرستی از غذاهایی که او طی هفته گذشته خورده است را تهیه کنید و سعی کنید در هفته پیش رو فهرستی از مواد غذایی جدید را استفاده کنید که شامل چهار گروه اصلی مواد خوراکی از قبیل انواع میوه و سبزیجات، محصولات لبنی، پروتئین و غذاهای نشاسته ‌ای است را به رژیم او اضافه کنید.
  • از نوشتن نوشابه و غذاهای آماده یا هله ‌هوله در فهرست خرید خود اجتناب کنید زیرا این محصولات با تاثیرات منفی بر سلامت کودک شما همراه هستند.
  • فهرستی از خوراکی‌هایی که فرزند شما به آنها آلرژی دارد را تهیه کنید و مطمئن شوید که این مواد خوراکی در منوی شما قرار ندارند.
  • مواد خوراکی خطرناک که ممکن است باعث مسمومیت و مشکلات مشابه شوند از قبیل تخم مرغ خام یا نیم پز، هویج خام، انواع مغزها، پاپ کورن، چای یا قهوه یا ماهی‌هایی که حاوی سرب هستند را شناسایی کنید.

 برای جلوگیری از بحث و جدل از یک غذای جایگزین استفاده کنید

 کودکان ۲ تا ۳ سال که لجباز هستند به خوبی می‌‌دانند چه موقع و چگونه با عصبانیت پدر و مادر خود شوند و به این ترتیب از خوردن مواد خوراکی خودداری می‌کنند تا آنکه در نهایت پدر و مادر آنها تسلیم شده و به خواسته ی آنها تن بدهد. در این شرایط تسلیم خواسته آنها شدن و دادن آن چیزی که می‌‌خواهند یک روش نامناسب تلقی می‌شود.

  • معمولاً علت غذا نخوردن کودک شما این نیست که نمی‌خواهد غذا بخورد بلکه دلیل آن این است که به غیر از غذای که شما آماده کرده اید یک غذای خوشمزه دیگر نیز وجود دارد.
  • در صورتی که کودک شما سرسختانه از خوردن غذاهایی که برای شما آماده کرده اید خودداری می‌کند می‌توانید به او بگویید که دو گزینه انتخابی پیش روی او وجود دارد و فقط دو غذای سالم را مقابل او قرار بدهید.

 با هم غذا بخورید تا اشتهای کودک تحریک شود 

 هنگامی ‌که شما و کودک تان با هم غذا می‌خورید اوقات خوشی را با هم سپری خواهید کرد:

  • اگرچه کودک شما نمی‌تواند به صورت کلامی چنین چیزی را بیان کند غذا خوردن در کنار خانواده لحظات شادی را برای او ایجاد خواهد کرد.
  • ممکن است شما و سایر اعضای خانواده نتوانید برای غذا خوردن دور هم جمع شوید اما باید همه تلاش تان را بکنید تا حداقل یک وعده غذا را با هم بخورید.
  • در هنگام غذا خوردن از بحث و جدل خودداری کنید و زمان غذا خوردن خانواده را لذت بخش کنید.

 برای کودک خود داستان‌هایی را در خصوص غذاها تعریف کنید 

 داستان سرایی و برخی بازی‌ها باعث می‌شود که تجربه غذا خوردن برای کودک شما دلچسب تر شود:

  • به عنوان مثال شما می‌توانید سبزیجاتی که کودک تان می‌خورد را به شکل یک هیولا یا یک موجود عجیب و غریب که خوراکی‌های سبز مانند کلم و کاهو را می‌خورد دربیاورید.
  • شما می‌توانید داستان‌هایی را برای کودک خود تعریف کنید و وانمود کنید که او با خوردن سبزیجات برگ سبز قوی و پر قدرت خواهد شد.

 از دوستان کودک خود برای غذا خوردن با او دعوت کنید

 شما می‌توانید دوستان، همسایه‌ها یا همکلاسی‌های کودک خود را دعوت کنید تا با هم غذا بخورند:

  • گاهی اوقات غذا خوردن با کودکان هم سن و سال برای فرزند شما لذت بخش است.
  • هنگامی ‌که کودکان، دوستان هم سن و سال خود را در حین غذا خوردن مشاهده می‌‌کنند بیشتر غذا و میوه و سبزیجات می‌خورند. غذا خوردن گروهی سایر کودکان را تحریک می‌‌کند که غذا بخورند.
  • شما می‌توانید به آنها ماست به همراه تکه‌های میوه، توت و حتی میوه‌های خشک بدهید.
  • شما می‌توانید مواد مغذی سالم از قبیل پنیر خامه ای، کره بادام زمینی یا تکه‌های آووکادو را به غذای کودک خود اضافه کنید.
  • شما می‌توانید در کنار این مواد از یک کاسه یا سایر انواع ظرف و ظروف زیبا استفاده کنید که اشتها برانگیز هستند.

 هنگام غذاخوردن کودک همه عوامل مزاحم را جمع کنید 

 اسباب بازی، تلویزیون و سایر وسایل مشابه کمکی به بهبود غذاخوردن کودک شما نخواهند کرد:

  • هنگامی ‌که کودک با آی پد یا اسباب بازی مورد علاقه اش بازی می‌کند لذتی از غذا خوردن نخواهد برد.
  • بگذارید کودک شما با لمس کردن و بازی کردن با غذا به کشف آن بپردازد و اجازه دهید فرزندتان از غذا خوردن لذت ببرد و پس از اتمام غذا به تمیز کردن لباس و صورت او بپردازید.
  • پس از آن که کودک شما بزرگتر شد می‌‌توانید بر روی یادگیری نحوه صحیح استفاده از وسایل تمرکز کنید.

 به کودک‌تان وعده‌های غذایی کوچک بدهید 

 در ظرف غذای کودک خود مقدار غذای کمی که مخصوص سن و سال او است را قرار دهید زیرا حجم زیاد غذا به کودک فشار می‌آورد و باعث می‌شود که اشتهای او و تمایلش برای غذا خوردن کاهش پیدا کند.

  • شما می‌توانید غذای کودک خود را به تکه‌ها و قطعات کوچک تقسیم کنید تا مشکلی برای جویدن آنها نداشته باشد.
  • شما همچنین می‌توانید در یک سینی چند عدد لقمه کوچک را قرار بدهید تا کودک شما بتواند بهتر غذا بخورد.
  • غذاهای فینگر فود یا به اصطلاح انگشتی و برش دادن غذا در ابعاد و اشکال مختلف باعث می‌شود که غذا خوردن برای کودک لذت بخش باشد.

بیشتر بخوانید : بهترین کالسکه مسافرتی 

 هنگام غذا خوردن کودک یک محیط زیبا را طراحی کنید

 تغییر دادن محیط باعث می‌‌شود که کودک یک تجربه جدید از غذا خوردن را به دست می‌آورد و این امر باعث می‌‌شود که او از غذا لذت ببرد.

  • در هنگام غذا خوردن یک موسیقی آرام و با صدای پایین پخش کنید.
  • شما می‌توانید تنوع غذایی ایجاد کنید و گاهی اوقات در حیاط یا بالکن کباب بخورید.
  • شما می‌توانید برای ایجاد لذت بیشتر کودک خود را به پیک نیک ببرید.
  • همچنین می‌توانید به رستورانی بروید که کودک شما دوست دارد تا لذت غذا خوردن را برای او بیشتر کنید. از غذاهایی که شور و پر نمک هستند خودداری کنید. در مواردی که قصد دارید به رستوران بروید و نمی‌دانید که با چه منویی قرار است مواجه شوید می‌توانید مقداری اسنک یا میوه را به همراه خود ببرید تا اطمینان حاصل کنید که فرزند شما به درستی غذا خورده است.

بیشتر بخوانید : استفاده از صندلی غذا برای کودک 

 غذای یکسان بخورید

 همیشه غذایی که می‌خورید باید با غذای فرزندتان یکسان باشد تا او احساس بهتری در هنگام غذا خوردن پیدا کند. به او یک غذای مجزا ندهید و برای خودتان نیز غذای جداگانه نپزید زیرا این کار باعث می‌شود فرزند شما اشتهایش را از دست بدهد.

 سایر روش‌های کمک به لجبازی کودک در غذا خوردن

  • به کودک تان نشان بدهید که از هر لقمه غذای خود لذت می‌برید. معمولا کودکان از طریق تقلید کردن یاد می‌گیرند و به این ترتیب نشان دادن اینکه شما چقدر از غذا خوردن خود لذت می‌برید با تاثیرات مثبت و بسیار خوبی بر کودک همراه است. الگوی خوبی برای غذا خوردن کودک خود باشید. در صورتی که می‌خواهید فرزندتان کلم ‌بروکلی بخورد باید به او نشان بدهید که شما نیز کلم بروکلی را می‌خورید و خوشمزه است.
  • هنگامی ‌که خودتان غذا می‌خورید فرزندتان را نیز تشویق کنید غذا بخورد. همیشه نظرات مثبتی درباره غذایی که می‌خورید داشته باشید و به کودک تان نشان بدهید غذایی که می‌خورید چقدر خوشمزه است. حفظ ظاهر موجه در هنگام غذا خوردن باعث می‌شود که فرزند شما به این باور برسد که واقعاً غذای خوشمزه ای را می‌خورید.
  • از جملات مثبت استفاده کنید تا فرزند شما به غذا خوردن خود مغرور شود. این حس مثبت را باید بعد از غذا خوردن کودک به او القا کنید. برخی از کودکان پس از رسیدن به دوران بزرگسالی از این کار قدردانی می‌کنند و از آن تحت عنوان یک تجربه مفید یاد می‌کنند. همیشه هنگامی ‌که فرزند شما درست غذا می‌خورد او را تشویق کنید.
  • سعی کنید به همراه کودک تان با استفاده از سبزیجات کاردستی درست کنید. این کار بهترین روش برای ایجاد علاقه مندی در کودکان است تا سبزیجات بیشتری بخورند. از سبزیجات سالم از قبیل زیتون برای ساخت چشم و از قارچ برای ساخت بینی و از ماکارونی برای ساختن موها و همچنین از گوجه فرنگ برای ساختن لب استفاده کنید تا اشکال و تصاویر جالب و رنگارنگ از صورت بسازید.



دکوراسیون اتاق کودک، ده نکته که جذابش می‌کند

دکوراسیون اتاق کودک و نکاتی که باید در آن به کار برده شود، شاید نه دغدغه همه والدین، بلکه دغدغه برخی از آنها باشد، اما قطعا داشتن اتاق مجزا و طراحی دکوراسیون آن، از مهم‌ترین آرزوها و دغدغه‌های کودکان است.

شاید جزو خانواده‌هایی هستید که از همان ابتدای تولد فرزندتان، اتاقی را به او اختصاص داده‌اید. شاید هم جزو گروهی هستید که فکر می‌کنید هر وقت کودک بزرگ‌تر شد می‌تواند اتاق خودش را داشته باشد.
در هر دو صورت دوست دارید اتاقی زیبا برای کودکتان آماده کنید و قطعا کلی ذوق و شوق دارید. اولین نکته در دکوراسیون اتاق کودک این است که اگر فرزند شما به سن تصمیم‌گیری رسیده، حتما درباره دکوراسیون از خودش سئوال بپرسید، سپس در مورد چگونگی انجام آن ایده‌پردازی کنید.
بسته به تم اتاق خواب، می‌توانید از وسایل گران یا مقرون به صرفه استفاده کنید. این شما هستید که باید بودجه‌ای را فراهم کنید تا اتاقی متناسب با رویاهای کودک بسازید.

10 نکته دکوراسیون اتاق کودک
به خاطر داشته باشید که هر چه کودک بزرگ‌تر می‌شود، طراحی اتاق هم می‌تواند تغییر کند. یک نوجوان نمی‌خواهد در یک اتاق خواب کودکانه بخوابد. ما نکاتی را برای طراحی دکوراسیون اتاق کودک، بازگو می‌کنیم.

1. از رنگ‌های روشن و پنجره‌هایی روشن در دکوراسیون اتاق کودک استفاده کنید
برای دکوراسیون اتاق کودک، از پرده‌های رنگارنگ استفاده کنید. مراقب باشید رنگی که استفاده می‌کنید با نقش کل اتاق خواب مطابقت داشته باشد. با استفاده از این روش، می‌توانید فضای اتاق را واضح‌تر و تمیزتر نشان دهید.
این پرده می‌تواند یک والان داشته باشید تا کودک بتواند نور اتاق را در طول شبانه‌روز تغییر بدهد.

2. از اسباب‌بازی‌ها به عنوان دکوراسیون اتاق کودک استفاده کنید
اسباب بازی های کودک  شما رنگارنگ هستند و همچنین در اندازه‌ها و اشکال مختلف وجود دارند. آنها می‌توانند به عنوان یک دکوراسیون جالب و دوست‌داشتنی برای اتاق کودک عمل کنند.
می‌توانید از قلاب برای آویزان کردن اسباب‌بازی‌های بزرگ استفاده کنید و اسباب‌بازی‌های کوچک را در قفسه ها قرار دهید تا فضای بیشتری در اختیار داشته باشید. مطمئن باشید که ایده جذابی است.

3. از چاپ و رنگ در دکوراسیون اتاق کودک استفاده کنید
برای دیوار اتاق خواب کودک، یک رنگ روشن انتخاب و آن را با برخی چاپ‌ها ترکیب کنید. بجز دیوار، می‌توانید از این چاپ برای کمد و تخت کودک هم بهره بگیرید.
می‌توانید به جای چاپ، از نقاشی دیواری استفاده کنید. از کودکتان موضوعات مورد علاقه‌اش را بپرسید و دست به کار شوید. اگر کودک ایده‌ای ندارد، کشیدن گل‌ها، پروانه‌ها، خورشید، رنگین‌کمان و حتی ماشین‌های مسابقه، ایده‌های جذابی هستند.

4- از پارچه‌هایی متناسب با اتاق استفاده کنید
برای تختخواب‌ها می‌توانید از محلفه‌ها، بالش‌ها یا لحاف‌هایی که با موضوع اتاق مطابقت دارد، استفاده کنید. می‌توانید از بالش‌های اضافی برای زیباتر کردن اتاق بهره بگیرید.

5. در دکوراسیون اتاق کودک، سقف را تزئین کنید
تزئین سقف هم ایده خوبی است. می‌توانید از چراغ‌هایی جذاب استفاده کنید یا چراغ‌هایی به شکل ماه و ستاره بخرید تا در تاریکی شب بدرخشند. کودک شما از خوابیدن در چنین فضایی لذت می‌برد. حتی شاید خودتان هم بخواهید توی اتاق او بخوابید.

6. وسایل آموزشی را در اتاق قرار دهید
فقط به طرح‌های فانتزی پایبند نباشید. می‌توانید از وسایل کمک آموزشی هم در طراحی دکوراسیون اتاق کودک استفاده کنید. قرار دادن کتاب، نمودارها و اسباب‌بازی‌های آموزشی و حتی نقشه ایران و جهان، هم به دکور اتاق کمک می‌کند، هم باعث سرگرمی کودک با وسایل آموزشی می‌شود. اینطوری یک تیر و دو نشان زده‌اید.

7. از عکس‌ها برای تزئین دکوراسیون اتاق کودک استفاده کنید
هر چند که با ورود دوربین‌های دیجیتال، کمتر کسی عکس‌ها را چاپ می‌کند، اما شما حتما از لحظه‌های زیبایی که همراه کودکتان داشته‌اید عکس گرفته‌اید. این عکس‌ها ایده خوبی برای تزئین اتاق او هستند. می‌توانید آنها را به دیوار یا قفسه‌ها بچسبانید یا برایشان قاب عکس در نظر بگیرید. مطمئن باشید خیلی قشنگ می‌شود.

8- از فضای ذخیره سازی ابتکاری در دکوراسیون اتاق کودک استفاده کنید
در اتاق کودک، نگهداری وسایل مختلف، اهمیت خاصی دارد، بنابراین مناطقی را به اسباب‌بازی‌ها، کتاب‌ها، لباس‌ها و سایر وسایل کودک اختصاص دهید. به او نیز آموزش دهید تا وسایل را مرتب در جاهای مختص آنها بگذارد

9. کف اتاق را بپوشانید
به احتمال زیاد کودک نوپای شما دائم در حال چهار دست و پا رفتن است، کمی که بزرگ‌تر شود، ممکن است با هر قدم به زمین بخورد. بنابراین مهم است که کف اتاق را بپوشانید تا او صدمه نبیند. فرشی متناسب با سایر دکوراسیون اتاق کودک استفاده کنید.

10. از آباژور در دکوراسیون اتاق کودک استفاده کنید
برای داشتن نور کافی در طول شب، در اتاق کودک یک آباژور قرار دهید. این آباژور می‌تواند بخشی از دکوراسیون اتاق کودک نیز باشد. می تواند به عنوان یک دکوراسیون اضافه شده، برای اتاق خواب خوب باشد. لازم نیست دنبال چیز عجیب غریبی باشید. با خرید یک آباژور ساده خودتان می‌توانید آن را تزئین کنید.

بیشتر بخوانید : مراقبت های بعداز زایمان

ایده‌هایی دیگر برای دکوراسیون اتاق کودک
در واقع دکوراسیون اتاق کودک هم مانند دکوراسیون قسمت‌های دیگر خانه است، بجز این که باید موارد ایمنی را در آن در نظر بگیرید. نکته دیگر هم قرار گرفتن کودک در سن رشد است. کودکان خیلی سریع بزرگ می‌شوند. بنابراین شاید بخواهید از دکوراسیونی استفاده کنید که سال‌های بیشتری ماندگار باشد.

تخت مناسب
اگر برای کودک تختخوابی بخرید که قابلیت تبدیل داشته باشد، دیگر نیازی نیست با بزرگ شدن او برای خرید یک تخت دیگر هزینه کنید.
تجدید نظر در طرح‌های کارتونی
شاید بخواهید برای دکوراسیون اتاق کودک از طرح‌های کارتونی استفاده کنید، با این حساب در نظر بگیرید که ممکن است کودک با بزرگ‌تر شدن دیگر علاقه‌ای به انیمیشن‌های قبلی نداشته باشد. در این صورت باید دوباره اتاقش را تغییر دکوراسیون بدهید.

تجدید نظر در انتخاب رنگ دکوراسیون اتاق کودک
دختربچه‌ها علاقه خاصی به رنگ صورتی دارند، اما وقتی کودک شما بزرگ‌تر می‌شود شاید دیگر علاقه‌ای به این رنگ نداشته باشد. در این صورت رنگی انتخاب کنید که خیلی کودکانه نباشد.

فضاسازی در دکوراسیون اتاق کودک
در زندگی امروزه که همه چیز ابعاد کوچک‌تری دارد، شاید شما هم ساکن یک آپارتمان نقلی باشید. در این صورت به فضاسازی در دکوراسیون اتاق کودک، فکر کنید. مثلا می‌توانید تختخوابی بخرید که در قسمت پایین آن فضایی برای قرار دادن لباس‌ها دارد، یا تختی که کتابخانه‌ای کوچک به آن وصل شده. اگر دو کودک دارید، یا به این موضوع فکر می‌کنید که دو کودک داشته باشید، انتخاب تختخواب  دوطبقه می‌تواند ایده خوبی باشد. موقع خرید وسایل اتاق کودک به این نکات هم دقت کنید.

دکوراسیون اتاق کودک، خلاصه
برای طراحی دکوراسیون اتاق کودک، ایده‌های مختلفی پیش رو دارید: استفاده از آباژور، استفاده از رنگ‌های روشن، استفاده از اسباب‌بازی در دکوراسیون اتاق کودک، استفاده از وسایل کمک آموزشی، پوشاندن کف اتاق کودک، استفاده از چاپ و رنگ. خودتان هم کلی ایده جذاب اجرا کنید. 

منبع : نی نی بان

پیراهن دخترانه

یکی از دغدغه‌های مهم مادرانی که دختر دارند، پوشیدن انواع لباس‌های زیبا و جذاب برای دلبندشان می‌باشد. امروزه به حدی تنوع لباس‌های دخترانه در بازار بالا رفته است که انتخاب یک لباس زیبا و در عین حال با قیمت مناسب بسیار سخت است. به طور کلی می‌توان گفت، لباس‌های دخترانه نسبت به لباس‌های پسرانه از تنوع زیادی برخوردار هستند. همانطور که می‌دانید پوشش پسرانه بیشتر شامل: شلوار جین یا کتان و تی‌شرت یا پیراهن می‌شود. اما لباس‌های دخترانه شامل انواع: شلوار، ساپورت، پیراهن دخترانه، دامن، شومیز، لگ و… خواهد شد.

پس با این همه تنوعی که در بازار وجود دارد، باید بتوانید یک انتخاب خوب داشته باشید. پیراهن دخترانه به دلیل طراحی خاصی که دارند، ظاهر دختر بچه‌ها را بسیار زیبا و جذاب می‌کنند. همچنین فرزند دلبند شما در این نوع لباس احساس راحتی خواهد کرد و در طول روز برای بازی کردن و… به مشکل برنخواهد خورد. شما عزیزان می‌توانید پبراهن را با انواع جوراب‌های بلند و کوتاه یا جوراب شلواری ست کنید تا دختر زیبای شما، مانند یک پرنسس بدرخشد.

با این تفاسیر، باید برای انتخاب لباس کودک عزیزتان حساسیت بیشتری به خرج دهید؛ تا او را از آنچه که هست، زیباتر نشان دهد. اگر ادامه‌ی این مطلب را بخوانید با نکات مهمی که هنگام خرید پیراهن دخترانه لازم است بدانید، آشنا خواهید شد و به شما در خریدی کارآمد و زیبا کمک می‌کند. پس با کیمیک همراه باشید.

پیراهن دخترانه چیست؟

پیراهن نوعی جامه، لباس بلند یا کوتاه می‌باشد که باعث وصل شدن بالا تنه و پایین تنه لباس به یکدیگر خواهد شد. این پوشش از قدیم‌الایام همواره مورد توجه زنان و دختران بوده است. می‌توان گفت که براساس شواهد به دست آمده، از اوایل قرن ۱۹ میلادی خانم‌ها از پیراهن استفاده می‌کردند. منظور از پیراهن دخترانه هم در واقع لباسی است که متناسب با قد، فرم بدن و سایز دختران دوخته و آماده می‌شود.

پیراهن دخترانه به دلیل زیبایی ظاهری که دارد، در مجالس رسمی بسیار از آن استفاده می‌شود. می‌توان گفت که پیراهن دخترانه، هم حالت رسمی دارد و هم حالت غیررسمی و کژوال.

بیشتر بخوانید : چکار کنیم خواب  کودک عمیق شود 

آشنایی با انواع پیراهن دخترانه:

  • پیراهن بلند: پیراهن بلند دخترانه نوعی لباس بلند است که قد آن تا مچ پای کودک قرار می‌گیرد. قسمت دامن آن دارای مقدار زیادی چین می‌باشد که زیبایی پیراهن را چند برابر می‌کند. این لباس برای دخترانی که بالا تنه‌ی نسبتا بزرگی دارند، خیلی مناسب نیست، چون آنها را چاق تر نشان می‌دهد. اگر فرزندتان جثه‌ی ریزی دارد، می‌توانید از این نوع پیراهن‌ها برای او خریداری نمایید.
  • پیراهن کوتاه: این مدل از پیراهن‌ها هم دارای دامنی کوتاه هستند. به طور کلی برای دختربچه های ۱ تا ۵ ساله پیراهن های کوتاه زیبایی خاصی به ظاهر آنها می‌بخشد. کودکان ۵ سال به بالا هم در صورت داشتن قد بلند، می‌توانند از پیراهن‌های بلند بهره ببرند. شما عزیزان می‌توانید به راحتی پیراهن کوتاه را با جورابی زیبا ست کنید.

بیشتر بخوانید : خرید حوله و لیف کودک

نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید پیراهن دخترانه باید به آنها توجه کنید:

  • حتما به سایز پیراهن توجه کنید، سایز پیراهن انتخابی شما باید دقیقا متناسب با بدن کودکتان باشد، نه خیلی تنگ و نه خیلی گشاد. به عبارت دیگر، دخترتان در هنگام پوشیدن پیراهن باید احساس راحتی کند.
  • توجه به نوع دوخت و طراحی پیراهن، از جمله‌ی نکات مهم و ضروری دیگر می‌باشد که حتما باید به آن توجه نمایید‌. هرچه ظاهر پیراهن از دوخت باکیفیتی برخوردار باشد، زیبایی آن چند برابر خواهد شد.
  • در انتخاب پیراهن دخترانه به جنس لباس هم توجه نمایید. اگر در فصل پاییز یا زمستان قرار دارید، به سراغ پیراهن‌هایی با جنس نسبتا ضخیم از قبیل: پشمی، کتان، مخمل و… بروید‌. اگر هم فصل بهار یا تابستان می‌باشد، خرید پیراهن‌هایی با جنس حریر، توری و… را در اولویت قرار دهید.
  • بیشتر یقه‌ی پیراهن‌های دخترانه گرد می‌باشد، سعی کنید شما هم به دنبال خرید پیراهنی با یقه‌ی گرد باشید تا کودک در آن راحت باشد.
  • در هنگام خرید پیراهن دخترانه حتما رنگ‌های روشن را انتخاب کنید. چون کودک شما به نوعی با لباسی که قرار است تن کند، ارتباط برقرار می‌کند؛ پس چه بهتر که رنگ‌های شادی داشته باشد تا زیبایی او را چند برابر نماید. رنگ‌هایی چون: صورتی، قرمز، بنفش، زرد و… جزو رنگ‌های شاد هستند. پوشیدن پیراهن‌هایی با رنگ‌های شاد، برای دختربچه‌ها بسیار لذت بخش خواهد بود‌.
  • اگر پیراهن انتخابی شما، در قسمت دامن دارای چند لایه است، حتما لایه‌های مختلف آت را به دقت بررسی نمایید. تا مبادا دچار پارگی شده باشند.
  • هنگام خرید پیراهن دخترانه زیپ آن را چند بار باز و بسته کنید، تا مطمئن شوید، زیپ آن مشکلی ندارد و به راحتی باز و بسته می‌شود.
  • اگر پیراهن دارای کمربند باشد، می‌توانید یک سایز بزرگتر را انتخاب کنید، چون در این صورت با کمربند، قسمت گشادی کمر را می‌توانید محکم نگه دارید.

منبع : کیمیک

نقش اسباب بازی در رشد کودکان

کودکان همیشه به دنبال بازی کردن هستند و والدین آن‌ها نیز به هیچ عنوان نباید فرصت بازی با انواع اسباب بازی را از آن‌ها دریغ کنند؛ چرا که برای رشد یک کودک عوامل زیادی تأثیرگذار خواهد بود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها استفاده از انواع وسایل بازی است که کودکان با توجه به علایق و هوشمندی‌شان نوع دلخواه را انتخاب می‌کنند.

در بازی کردن تجربه‌های زیادی برای کودکان نهفته است که هر کدام از آن‌ها؛ چه پیروزی و چه شکست می‌تواند روح و روان کودک را پرورش داده تا بدین ترتیب آمادگی حضور آن‌ها در اجتماع به جهت برخورد با مسائل مختلف فراهم شود. حال اجازه دهید ابعاد مختلف تأثیر در نظر گرفتن اسباب بازی برای کودکان را در چگونگی رشد و نمو آن‌ها مورد بررسی قرار دهیم.

بیشتر بخوانید : مراحل تهیه شیر خشک

انواع وسایل بازی برای کودکان

نقش هر نوع از وسایل بازی در تربیت و رشد کودکان غیر قابل انکار است. در واقع کودکان با بازی‌ها و وسایل مختلفی روبرو هستند که هر کدام‌شان به تنهایی می‌توانند تأثیرگذاری خاصی در رفتارشان داشته باشند. به طور کلی از انواع اسباب بازی به عنوان بازی‌های مورد علاقه‌ی کودکان نام برده می‌شود:

  • بازی‌های انفرادی

بعضی از کودکان علاقه‌ی خاصی به بازی‌های انفرادی دارند که پر واضح است انتخاب وسایل بازی که چنین حسی را به آن‌ها منتقل می‌کند، دارای اهمیت ویژه‌ای است. از مزیت‌های بازی‌های انفرادی افزایش اعتماد بنفس یا حس مالکیت است که این موضوع کودک را به وجد خواهد آورد. اگر چه این‌گونه بازی‌ها ممکن است نظم خاصی نداشته باشند و در بیشتر اوقات ساخته‌ی ذهن کودک هستند (مثل جمع‌آوری صدف در ساحل) اما به خوبی می‌تواند ذهن آن‌ها را آماده یک رشد مناسب کند.

  • بازی‌های هیجان‌انگیز

بعضی از انواع اسباب بازی به کودکان کمک خواهد کرد تا با همانندسازی نقش بزرگ‌ترها از محدودیت‌هایی که برایشان در نظر گرفته شده است رها شوند. معمولاً این‌گونه وسایل بازی این فرصت را به کودکان می‌دهد تا در عالم بازی، رویاهای خود را به واقعیت تبدیل کنند. با این حال گروه اندکی از کودکان دست به چنین بازی‌هایی می‌زنند. گفتنی است که از مزیت‌های به کارگیری از چنین بازی‌های هیجان‌انگیزی خالی شدن خشم و بدخلقی از کودکان است.

  • بازی‌های خیالی

از جمله بازی‌های مختص به کودکان می‌توان به بازی‌های خیالی اشاره کرد که شاید چندان به استفاده از وسایل بازی نیاز نداشته باشد چرا که این‌گونه بازی‌ها اکثراً با تخیل کودکان همراه است. این دسته از بازی‌ها قدرت تفکر کودکان را افزایش می‌دهد و ذهن‌شان را برای روبرو شدن با مسائل جدی زندگی آماده خواهد کرد.

بیشتر بخوانید : نقش بازی در رشد کودکان

  •  بازی‌های خلاقانه و فکری

اما یکی از مهم‌ترین بازی‌های کودکان مربوط به استفاده از اسباب بازی فکری است. معمولاً والدین برای سوق دادن کودکان به سمت چنین بازی‌هایی، نقش به سزایی را ایفا می‌کنند. همان طور که حتماً می‌دانید بازی فکری و سر و کله زدن با وسایل این‌گونه بازی‌ها منجر به باز شدن فکر و ذهن کودک خواهد شد و چه بسا در نهایت به ابتداع و اختراع و مواردی از این دست ختم شود.

تأثیرات وسایل بازی در رشد کودکان

حال که به انواع وسایل بازی کودکان پرداختیم، باید تأثیرات استفاده از وسایل بازی را نیز عنوان کنیم تا اگر در این زمینه به کودکان‌تان رسیدگی خاصی نمی‌کردید، بلافاصله تجدیدنظر بفرمایید:

  • رشد اجتماعی

پر واضح است که بازی، زمینه رشد کودکان را فراهم می‌کند و این فرصت را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد تا شکوفایی استعدادهایشان را به معرض نمایش قرار دهند. همچنین قرار گرفتن کودکان در بعضی از موقعیت‌ها که سبب پیروزی یا شکست‌شان شده است، آن‌ها را برای حضور در اجتماع و رقابت با دیگر افراد آماده‌تر می‌‌کند. به طور کلی هر گونه بازی مانند بازی فکری می‌تواند به رشد اجتماعی کودک منجر شود.

  • رشد عاطفی

استفاده از بعضی از انواع اسباب بازی، کودکان را در موقعیت‌هایی قرار می‌دهد که به طور حتم سر و کله زدن با آن، منجر به بروز احساسات‌شان خواهد شد. به عنوان مثال برای انجام بازی دومینو استرس و اضطراب خاصی به کودکان وارد می‌شود که این موضوع برای کودکانی که کمتر در چنین موقعیت‌هایی قرار گرفته‌اند بسیار مناسب خواهد بود و سبب رشد آن‌ها از لحاظ عاطفی خواهد شد.

  • رشد اخلاقی

در طول بازی، کودک به خوبی می‌تواند حس کند که چه چیزهایی خوب و چه چیزهایی بد است. در واقع کودکان در حین یک بازی (مخصوصاً بازی‌های دو یا چند نفره) درک خواهند کرد برای اینکه یک فرد پذیرفته شده توسط افراد بازی کننده (یا به طور کل در اجتماع) باشند، باید کاملاً صادق، منضبط، درستکار، حقیقت‌طلب و عادل باشند. پر واضح است که تکرار بازی‌ها می‌تواند رشد اخلاقی کودکان را بیش از پیش افزایش دهد.

  • رشد ذهنی

هر چه انجام بازی فکری افزایش یابد و کودکان میل بیشتری به اسباب بازی فکری داشته باشند، رفتار هوشمندانه و دوراندیشی در آن‌ها پرورش خواهد یافت. البته فقط وسایل بازی نیستند که می‌توانند رشد ذهنی کودکان را نتیجه دهند که در این امر داستان، فیلم و کارتون نیز می‌تواند دخیل باشد. به طور کلی برای افزایش رشد ذهنی کودکان بکارگیری از انواع اسباب‌بازی مؤثر خواهد بود.

  • رشد جسمی

برخی از وسایل بازی نیز هستند که فعالیت با آن‌ها می‌تواند اثربخشی مناسبی بر عضلات بدن داشته باشد و حتی یک نوع ورزش برای کودکان محسوب شود. به عنوان مثال می‌توان به بازی با وسایلی مانند توپ اشاره کرد. ضمن این که برای رشد جسمی کودکان بازی‌هایی که منجر به تخلیه انرژی می‌شود نیز تأثیرگذاری خاصی خواهند داشت.

خرید اسباب بازی از فروشگاه رنگارنگ

همان طور که در این مقاله اشاره شد، اسباب‌بازی‌های کودکان به انواع و اقسام تقسیم می‌شوند که باید بر اساس علایقی که وجود دارد نسبت به تهیه آن‌ها اقدام شود. حال اگر به یک فروشگاه با اسباب‌بازی‌های متنوع برای کودکان نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از فروشگاه اینترنتی رنگارنگ استفاده کنید. در این سایت می‌توانید به کلیه‌ی وسایل بازی‌ مختص به کودکان مخصوصاً انواع بازی‌ فکری دسترسی داشته باشید.

بیشتر بخوانید : مراقبت های ماه سوم بارداری

از مزیت‌های فروشگاه رنگارنگ می‌توان به وجود انواع مختلف وسایل بازی برای رده‌های سنی مختلف برای دو گروه پسران و دختران اشاره کرد. به طور کلی برای خرید از این مجموعه‌ی تخصصی، می‌توانید از راه‌های ارتباطی قرار داده شده در ادامه‌ی مطلب استفاده کنید تا از این رو بتوانید اسباب بازی دلخواه کودکان‌تان را در کمترین زمان ممکن خریداری نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به آدرس الکترونیکی bodonini.com مراجعه نمایید.


منبع : ایلنا