سیسمونی

در حوزه کودک و لوازم مورد نیاز کودک

سیسمونی

در حوزه کودک و لوازم مورد نیاز کودک

آموزش نشستن به نوزاد، چه زمانی و چگونه؟

نشستن نوزاد مرحله ای است که دیر یا زود به وقوع می پیوندد. در این میان بسیاری از والدین در جهت کمک کردن به دلبندشان به دنبال روش هایی برای آموزش نشستن به نوزاد می گردند. در راستای مطالب مربوط به اموزش نشستن به نوزادان ابتدا باید بدانید که نشستن شیرخوار در چه سنی مورد انتظار است؟
نشستن مرحله پیش از خزیدن است. یعنی ابتدا شیرخوار باید یاد بگیرد که گردن خود را کنترل کند، سپس بیاموزد که چگونه ستون فقرات خود را بدون کمک صاف نگه دارد. در مرحله بعد بدون کمک بنشیند. نشستن نوزاد در 4 ماهگی به معنای تلاش هایی است که در این سن شیرخوار شما انجام می دهد تا در حالت نشسته کمر و گردن خود را صاف نگه دارد. نشستن کودک در 4 ماهگی هرگز به معنای نشستن بدون کمک والدین نخواهد بود.

نشستن نوزاد نارس
درمورد زمان نشستن نوزادان نارس باید به شما بگوییم که در نوزادان نارس، هرقدر که زودتر به دنیا آمده باشند، وقوع نقاط عطف تکاملی نیز در آنها دیرتر رخ خواهد داد. یعنی اگر نوزاد شما دو ماه زود به دنیا آمده است، احتمالا به جای شش ماهگی، هشت ماهگی خواهد نشست. بنابراین دیر نشستن نوزاد نارس کاملا طبیعی محسوب می شود.

بیشتر بخوانید : چکار کنیم خواب نوزاد عمیق بشود 

چطور می‌توان آموزش نشستن به نوزاد را انجام داد؟
درمورد آموزش نشستن به نوزاد لازم به ذکر است که شیرخوار شما تنها زمانی می‌تواند بنشیند که عضلاتش آماده پشتیبانی از او را داشته باشند. از این رو، نمی‌توانید پیش از دوره رشد، نشستن را به او بیاموزانید. هر چند، می‌توانید عضلات او را با این وضعیت آشنا کنید تا نشستن برای او هنگام آمادگی آسان‌تر باشد.
در این قسمت توصیه‌هایی را در جهت آموزش نشستن به نوزاد که می‌تواند شیرخوار شما را به نشستن با راحتی بیشتری تشویق کند خواهید خواند.
دمر خوابیدن و اکتشاف را در او تشویق کنید
اولین قدم به سمت نشستن بدون نقص و آموزش نشستن به نوزاد، از توانایی برای صاف نگه داشتن سر شروع می‌شود. بهترین راه برای رسیدن به آن تقویت ماهیچه‌های گردن و کمر او در زمان دمر خوابیدن است. فرزند خود را روی شکم بخوابانید و اسباب‌بازی مورد علاقه‌اش را روبرویش قرار بدهید. او را تشویق کنید با بلند کردن سرش به آن نگاه کند. وقتی نشستن را یاد گرفتن این کار را تکرار کنید. این به او کمک می‌کند تا در حالت نشسته بتواند بدنش را نگه دارد و بچرخاند. اسباب‌بازی‌هایش را حرکت دهید و کاری کنید وقتی روی شکم خوابیده با چشمانش آن‌ها را دنبال کند. این باعث می‌شود بدنش را بالا بکشد.
خودتان کودک را حرکت بدهید
یکی از راه‌های آموزش نشستن به نوزاد این است که خودتان آن کار را بکنید. او را نگه دارید و روی یک سطح نرم مانند تشک او را بچرخانید. این کار به او کمک می‌کند حسی از جهت‌یابی برای انجام حرکت پیدا کند. اما هرگز نباید طولانی مدت شیرخوار را در این وضعیت نگه داشت. هرگاه احساس کردید که ناراحت است او را در پوزیشن مناسب قرار دهید.
نشستن را تقلید کنید
وقتی فرزند شما به شش ماهگی رسید، می‌توانید از طریق نوبت‌های تقلید نشستن آموزش نشستن به نوزاد را انجام بدهید. بهترین راه برای انجام آن این است که از بدن‌تان به عنوان تکیه‌گاه کوچولوی خود استفاده کنید. روی یک تخت یا یک فرش نرم بنشینید و اسباب‌بازی مورد علاقه فرزند خود را روبرویش قرار دهید. او را به شکلی مطمئن در بغل خود بگیرید به شکلی که کمرش به شما تکیه داشته باشد و بگذارید با اسباب‌بازی‌هایش بازی کند. این کار عضلات کمر را تقویت می‌کند و او را به حس نشستن عادت می‌دهد.
از کنجکاوی او به عنوان یک ابزار استفاده کنید
از ۹ ماهگی او می‌تواند وضعیت نشسته را به خود بگیرد. حالا زمان آن است که او را تشویق کنید تا حد ممکن در همین وضعیت باقی بماند. یک شیء مورد علاقه‌اش را به شکلی در دسترس او قرار بدهید که بتواند در حالت نشسته آن را بردارد. همچنین می‌توانید کنار بنشینید و با او توپ بازی ساده بکنید.
بر تقویت عضلات او تمرکز کنید
هرگونه حرکت بدن شامل استفاده از ماهیچه‌هاست. عضلات قوی‌تر به معنای آن است که فرزند شما احتمالا زودتر نشستن را یاد می‌گیرد. علاوه بر این، فعالیت‌هایی مانند چهاردست‌وپا رفتن، غلت زدن و روی شکم خوابیدن همه ابزارهایی طبیعی برای قوی‌تر کردن عضلات اوست. او را تشویق کنید تا جای ممکن آن کارها را انجام بدهد و به این ترتیب می‌تواند زودتر و بهتر نشستن را بیاموزد.

بیبشتر بخوانید : صندلی غذای کودک 

تمرین‌ها و فعالیت‌هایی که به نشستن شیرخوار کمک می‌کند
در این‌جا با برخی بازی‌ها و فعالیت‌های ساده و در عین حال جالب آشنا می‌شوید که می‌توانید از آن‌ها برای آموزش نشستن بهتر به فرزند خود استفاده کنید.
جغجغه را پیدا کن
سن بازی: چهار ماهگی
فعالیت: یک فعالیت ساده که در زمان خوابیدن روی شکم انجام می‌شود. فرزند خود را روی شکم قرار بدهید و یک جغجغه را در معرض دید او بگذارید. وقتی سرش را به سمت صدا می‌گرداند، آن را مقداری عقب ببرید تا مجبور باشد برای حرکت دادن سرش مقداری کمرش را خم کند.
فایده: ماهیچه‌های گردن و کمر او را تقویت می‌کند. ممکن است از بازوهایش برای تکان دادن بدنش استفاده کند و به این ترتیب عضلات شانه‌اش هم تقویت می‌شود.
چرخیدن
سن بازی: شش ماهگی
فعالیت: شیرخوار را به پشت بخوابانید. یک اسباب‌بازی را جلوی او بگیرید و آرام به کنار او ببرید تا بتواند به آن چشم بدوزد. وقتی اسباب بازی به کنار او برده شده، تشویقش کنید تا آن را بگیرد. در این سن شیرخوار می‌توانند غلت بزنند. برای همین سعی خواهد کرد به منظور یافتن دیدی بهتر از شیء غلت بزند. وقتی این کار را می‌کند او را تشویق کنید. این حرکت را مرتب انجام دهید، خصوصا وقتی هشیار و بازیگوش است.
فایده: ماهیچه‌های کمر را تقویت می‌کند و سریع‌تر می‌تواند به وضعیت نشسته درآید.
دوچرخه
سن بازی: شش ماهگی
فعالیت: شیرخوار را روی یک سطح نرم بخوابانید. وقتی راحت دراز کشید، پاهایش را آرام نگه دارید و بلند کنید. آرام شروع به حرکت دادن آن‌ها به شکل پدال زدن دوچرخه بکنید. برای علاقمند نگه داشتن او صداهای بامزه از خود درآورید. بعد از پنج حرکت پادوچرخه چند ثانیه استراحت بدهید.
فایده: تقویت ماهیچه‌های کمر و ران
اسکات کمکی
سن بازی: هشت ماهگی
فعالیت: کودک را در حالت نشسته قرار بدهید. دستانش را بگیرید و آرام تا وضعیت ایستاده بلند کنید. این کار را سه یا چهار بار تکرار کنید و چند ثانیه استراحت بدهید و دوباره آن را انجام بدهید.
فایده: ماهیچه‌های پشت، شکم و ران‌ها را تقویت می‌کند. از هشت ماهگی شیرخواران می‌توانند بدون کمک بنشینند و اولین تلاش‌های خود را برای ایستادن بکنند.
احتیاط: شیرخوار شما هنوز شکننده است. این کارها را فقط زمانی انجام بدهید که اطمینان دارید او را ناراحت نمی‌کنید. آن‌ها را زیاده از حد انجام ندهید. همچنین، برای ایمنی فرزند خود بهتر است احتیاط کنید.

احتیاط‌هایی برای کمک به نشستن شیرخوار
قطعا از یاد دادن نشستن به فرزند خود هیجان‌زده هستید اما احتیاط‌هایی را در ذهن خود داشته باشید:
به روند رشد طبیعی شیرخوار احترام بگذارید
هرگز نباید پیش از یک سن مشخص به شیرخوار غذای جامد بدهید. به همین ترتیب، هرگز نباید فرزند خود را پیش رسیدن به رشد کافی مجبور به نشستن کنید. همان طور که قبلا اشاره کردیم، شیرخواران از چهارماهگی یاد می‌گیرند غلت بزنند و احتمال نشستن تنها پس از این نقطه از زندگی ممکن می‌شود. علاوه بر این، بدن او وقتی برای نشستن آماده می‌شود که شش ماهگی را پر کند. از این رو،‌ وادار کردن او به نشستن پیش از این سن نتایج ناخوشایندی خواهد داشت و همچنین به رشد او آسیب می‌زند.
از صندلی، صندلیِ بازی یا بالش استفاده نکنید
صندلی‌های کودک یک قالب پلاستیکی است با نشیمن‌گاهی گرد در وسط آن. هدفش نگه داشتن فرزند شما در حالت نشسته است و او را به مدت طولانی‌تری در این حالت نگه می‌دارد. صندلیِ بازی مشابه روروئک است اما ثابت. ممکن یک صندلی کشی داشته باشند.
صندلی‌ها و صندلی‌های بازی برای رشد شیرخوار فایده‌ای ندارند. در واقع ممکن است برایش مضر باشد. صندلی‌ها شیرخوار را در وضعیت ناراحتی نگه می‌دارد که می‌تواند کمر کودک را اذیت کند و در رشد او اخلال ایجاد می‌کند. این نوع صندلی‌ها خطر ایمنی نیز دارد چراکه مواردی پیش آمده که وقتی کودک روی آن نشسته چپه شده است.
فیزیوتراپیست‌های اطفال با استفاده از صندلی‌های بازی مخالف هستند، چراکه می‌تواند منجر به قرار گرفتن در وضعیت نامناسب و بروز ناهنجاری‌های فیزیکی شود. بالش‌ها نیز از اقلام پشتیبان هستند که شیرخوار را در یک نقطه محدود می‌کند و مانع از کشف و شهود او می‌شود. همان‌طور که در نکته قبلی گفته شد، همیشه خوب است که به رشد طبیعی شیرخوار احترام بگذاریم و اجازه بدهیم بصورت طبیعی نشستن را یاد بگیرد. زمین بهترین جا برای یادگیری نشستن اوست.
همیشه مراقب او باشید
شیرخواران تا قبل از رسیدن به یک سالگی هنوز در نشستن ماهر نشده‌اند. این یعنی حتی پس از آن‌که بصورت مستقل شروع به نشستن می‌کنند، باید مراقب باشید چپه نشوند و به خودشان آسیب نرسانند. همیشه مراقب او باشید و خانه‌تان را برای کودک ایمن‌سازی کنید.
نشستن کودک روی زانو در حالت W
شما نه تنها باید مراقب خطرات باشید بلکه همچنین باید وضعیت نشستن او را نیز تحت نظر بگیرید. وضعیت W شکلی از نشستن است که می‌تواند به رشد فیزیکی کودک آسیب برساند و معمولا در شیرخواران بزرگتر از ۱۱ ماه دیده می‌شود. در وضعیت W باسن شیرخوار روی زمین قرار می‌گیرد و او پاهایش را از دو طرف باز می‌کند تا شکل W بگیرد. این شکل معصومانه از نشستن در واقع برای رشد سالم بدن فرزند شما مضر است. نشستن در وضعیت W به مدت طولانی می‌تواند باعث سخت شدن عضلات، صدمه به لگن و فشار به مفاصل شود. اگر متوجه شدید که کودک شما این کار را می‌کند او را به حالت چهارزانو یا حالت Q درآورید که پاها در یک طرف قرار می‌گیرند.

اگر شیرخوار ننشیند چه؟
درمورد تلاش برای آموزش نشستن به نوزاد بیش از اندازه نگرانی به خود راه ندهید. بعضی از کودکان رشد کندی را از خود نشان می‌دهند اما اگر فرزند شما حتی پس از ۹ ماه اصلا توانایی نشستن را ندارد، این موارد را در ذهن داشته باشید:
اگر نوزاد شما نارس است، رشد او به صورت طبیعی کند صورت می‌گیرد. ممکن است از نقاط عطف رشد خود عبور کند و در مقایسه با نوزادانی که به موقع بدنیا آمده‌اند دیرتر آن‌ها را از خود بروز بدهد. با تمام این ها نشستن کودک نه ماهه از ملزومات سن او است. اگر فرزند شما نه ماهه شده اما هنوز نمی شیند با متخصص اطفال مشورت کنید.
نوزادانی که در بدو تولد دچار عفونت با بیماری شده‌اند رشد کندی خواهند داشت. این می‌تواند توانایی آن‌ها در نشان دادن مهارت‌های فیزیکی نظیر غلت زدن، سینه‌خیز رفتن و نشستن را به تاخیر بیندازد و آموزش نشستن به نوزاد را دشوار سازد. اگر فرزند شما اکنون کاملا بهبود یافته، به رشد خود ادامه خواهد داد و البته آهسته‌تر.

منبع : نی نی بان 

آغوشی برای نوزاد، هر آنچه باید بدانیم

آغوشی برای نوزاد از جمله وسایلی است که در سال‌های اخیر اکثر آنهایی که نوزادی در راه دارند ترجیح می‌دهند در بدو تولد فرزندشان آن را داشته باشند.
برخی از والدین از «آغوشی» استفاده‌های زیادی می‌کنند و برای برخی دیگر تنها جنبه زیبایی دارد. این‌که آغوشی چقدر برایتان مفید است، به سبک زندگی‌ شما بستگی دارد، اما قطعاً اگر به استفاده از آغوشی عادت کنید روند زندگی برایتان ساده‌تر می‌شود.
زمانی که در حال انجام کاری باشید و باید از دست‌هایتان استفاده کنید، می‌توانید نوزاد خود را در آغوشی قرار دهید و آزادانه به کارهایتان برسید بدون این‌که دست‌هایتان درگیر باشد. از سوی دیگر استفاده از آغوشی برای خود نوزاد هم مفید است، چون که به مادر یا پدر نزدیک است و احساس امنیت می‌کند.

کالسکه یا آغوشی؟
تحقیقات نشان می دهد چون که استخوان ها و ستون فقرات نوزاد به طور کامل شکل نگرفته است و نرم می باشد باید از وسیله ای استفاده کنیم که سلامت کودکمان را تضمین کند و به ستون فقرات و گردنش آسیبی وارد نکند.
در نتیجه حالتی که کودک در اکثر زمان ها در آن قرار دارد در شکل بدنش اثر می گذارد. قرار دادن نوزاد در کالسکه برای طولانی مدت باعث آسیب رسیدن به ستون فقرات نوزاد می شود و برخلاف تصور بیشتر مردم، استفاده از کالسکه چندان هم ایده آل نیست و برای همیشه نباید از آن استفاده شود.

کودک را نباید برای مدت زیادی در کالسکه خواباند

  • ستون فقرات نوزاد در بدو تولد به شکل حرف C انگلیسی است. نوزاد توانایی کافی برای نگه‌داشتن سر و کنترل گردن را ندارد. اما به‌تدریج ستون فقرات او به شکل طبیعی نزدیک‌تر شده و استخوان‌ها و ماهیچه‌های او قوی‌تر می‌شوند.
  • خواباندن کودک رو به بالا برای طولانی‌مدت موجب صاف شدن ستون فقرات می‌شود، یعنی موجب می‌شود حالت ستون فقرات برخلاف شکل طبیعی‌اش بشود.
  • خواباندن کودک رو به بالا برای ستون فقرات او و حالت گردن نوزاد مضر است.
  • امروزه والدین هنگام انجام امور روزمره خود از قبیل خرید کردن ، تفریح و پیاده روی خود ترجیح می‌دهند کودک خود را با کالسکه حمل کنند.
  • گاه پیش می‌آید که کودک ساعاتی طولانی را بدون خارج شدن از کالسکه یا کریر، رو به بالا می‌خوابد و درحالی‌که احساس ناخوشایندی دارد، توان اعتراض ندارد.

    آغوشی وسیله ای امن برای نوزادان و کودکان نوپا
    آغوشی بهترین وسیله ای است که هم سلامت کودک و هم راحتی والدین را فراهم می کند. استفاده از آغوشی به خصوص در ماه های نخست تولد قطعا به والدین توصیه می شود. بدن نوزاد وقتی در آغوشی می باشد به حالت عمودی قرار می گیرد که امر موجب می شود که ستون فقرات نوزاد به شکل صحیح شکل بگیرد.
    آغوشی‌هایی که درقدیم از آن ها استفاده می شد استاندارد نبودند و به‌طور کامل از شکل گیری غلط گردن و ستون فقرات کودک جلوگیری نمی‌کردند بنابراین سلامت کودک به خطر می افتاد، اما طی سال های گذشته آغوشی‌های استاندارد با رعایت تمام نکات ایمنی که سلامت کودک و نوزادتان را حفظ می کند ، عرضه شدند و حتی برای کودک یک ماهه  تا ۲ ماهه که هنوز گردنشان شکل نگرفته است هم توصیه می شود.

    سایر مزایای آغوشی برای نوزاد
    و مزایای دیگری مثل:
    ۱- نوزادانی که ساعاتی از روز خود را در آغوشی سپری می کنند نسبت به بقیه کمتر گریه می کنند.
    ۲- کودکانی که در آغوشی هستند به دلیل نزدیکی به پدر و مادر احساس امنیت بیشتری میکنند و این امر باعث آرامش آنها می شود.
    ۳- اگر کودکتان را با استفاده از آغوشی حمل کنید،به وسیله این کار می توانید کارهای روزمره خود را مثل قبل از به دنیا آمدن فرزندتان انجام دهید.
    حتی با کودک خود می توانید به خرید و مهمانی بروید بدون اینکه وقتی برای خواباندن بچه  صرف کنید به کارهای خود بپردازید.
    ۴- هنگامی که کودک در بغل مادر خود باشد مادر به محض دیدن گریه او سعی در نوازش کردن او و آرام کردن او دارد پس در نتیجه آغوشی در کمتر گریه کردن کودکتان نقش مهمی دارد.

    بیشتر بخوانید : نی نی لای لای و نکات مهم در خرید  

    باورهای غلط درباره آغوشی برای نوزاد
    ۱- برخی بر این باورند که آغوشی فقط برای مادران است در صورتی که همان قدر که نوزاد نیاز به برقراری ارتباط با مادر را دارد این نیاز را در بر قراری ارتباط با پدر خود هم دارد.
    ۲- برخی بر این باورند که که استفاده از آغوشی باعث کمردرد می شود در صورتی که اگر آغوشی به طور صحیح به خود ببندند ، وزن کودک به شکل مساوی تقسیم می شود و دردی را در ناحیه گردن و کمر خود حس نمی کنند.
    ۳- برخی بر این باورند که استفاده از آغوشی باعث می شود کودک راه رفتن را دیرتر از زمان معمول یاد بگیرد یا اصلا یاد نگیرد، اما استفاده از آغوشی بدین معنا نیست که کودک همیشه در آغوشی باشد.
    فقط زمانی کودک را باید در آغوشی قرار دهید که شما در حال انجام کار های روزمره خود مثل پیاده روی ، انجام کارهای خانه و خرید باشد.
    در بقیه ساعات روز کودک می تواند وقت خود را آزادانه در جای دیگری بگذراند.
    ۴- برخی دیگر می گویند استفاده از آغوشی برای کودک خطرناک می باشد در حالی که با استفاده از یک آغوشی مناسب می توانید کودک را در موقعیتی راحت و با آسودگی حمل کنید و دائما چشمتان به کودکتان باشد.
    ۵- بعضی از والدین می گویند در آغوش گرفتن نوزاد باعث وابستگی بیش از حد او به والدین می شود و او وقتی بزرگ شود اعتماد به نفس کمی دارد، ولی این باور غلط است و تحقیقات ثابت کرده است که در آغوش گرفتن نوزاد باعث قوی تر شدن روابط عاطفی در نوزاد می شود.
    ۶- برخی دیگر براین باورند که استفاده از آغوشی فقط برای نوزادان شیر خواره می باشد ولی این باور هم غلط است و باتوجه به فواید آغوشی می توان ازآن برای کودکان بزرگتر هم استفاده کرد البته اگر قادر به تحمل کردن وزن او باشید!

    نکات ایمنی در استفاده از آغوشی
    ۱- در صورتی که نوزاد مشکل تنفسی داشته باشد و یا سرماخورده باشد قبل ازاستفاده از آغوشی باید با پزشک در میان گذاشته شود.
    ۲- اگر نوزادی زودتر از زمان معمول به دنیا آمده باشد استفاده از آغوشی میتواند مضر باشد.
    ۳- در صورتی که وزن نوزاد در هنگام تولد کمتر از حد معمول باشد نباید از آغوشی استفاده شود.
    ۴- در صورتی که سن کودکتان کمتر از ۴ ماه باشد استفاده از آغوشی ضرر دارد.
    ۵- وقتی کودکتان در آغوشی می باشد حتما باید صورتش قابل دیدن باشد حتی موقع شیر دادن مادر به کودک هم باید صورت کودک توسط مادر قابل رویت باشد.
    ۶- زمانی که کودک شما در آغوشی می باشد مرتب چک کنید که چیزی دور او پیچیده نشده باشد و صورتش به لباس و بدن شما نچسبیده باشد طوری که نتواند تنفس کند یا تنفس برایش سخت شود.

    حالت‌های مختلف آغوشی
    ۲ حالت را بررسی می کنیم:
    ۱- کودک در آغوشی رو به بیرون باشد.
    ۲- کودک در آغوشی رو به والدین خود باشد.
    اگر سن کودک شما زیر ۳ ماه باشد نباید حالت رو به بیرون را انتخاب کنید چون سینه و شانه هایش را با خطری جدی مواجه می کند و ستون فقرات او به شکل صحیح شکل نمی گیرد، علاوه بر این مشکلات اگر کودک شما در این حالت باشد خطرات گوناگون بیرونی نیز می تواند نوزاد شما را تهدید کند پس به شما توصیه می شود تا سن ۳ ماهگی کودک را در آغوشی رو به خود قرار دهید.

  • آغوشی های موجود در بازار
    ۱- یک حالته ۲- دو حالته ۳- سه حالته ۴- چهار حالته

    • آغوشی های یک حالته
      برای نوزادان زیر سه ماه مناسب می باشد که کودک با استفاده از محافظ رو به والدین خود در آغوشی قرار می گیرد.
    • آغوشی های دو حالته
      برای سن ۳ ماهگی و بیشتر مناسب می باشد که کودک در آن رو به بیرون در آغوشی قرار می گیرد .
    • آغوشی های ۳ حالته
      کودک در کنار بدن حمل کننده (در سمت چپ یا راست بدن او) قرار میگیرد و از سه ماهگی به بعد استفاده می شود.
    • آغوشی های چهار حالته
      این آغوشی ها که برای کودکان ۶ ماه به بالا مناسب است و در آن کودک در پشت حمل کننده قرار می گیرد.

      حالت های دیگر آغوشی
      می توان حالات دیگری هم برای آغوشی در نظر گرفت:

      ۱- آغوشی کلاسیک
      در این مدل آغوشی هم کودک می تواند رو به شما باشد و هم میتواند رو به بیرون باشد.

      ۲- آغوشی حلقه ای

      • این آغوشی از یک شال بلند پارچه ای که در یک انتها به دو حلقه متصل شده است تشکیل شده که انتهای آزاد آن توسط رد کردن پارچه از بین دو حلقه محکم میشوند و قابل تنظیم است.
      • از این مدل آغوشی معمولا در وضعیتهای متنوعی می توان استفاده کرد و حتی کودک را روی پهلو و یا پشت بست
        از معایب آن می توان به این موضوع اشاره کرد که ممکن است دنباله شال روی زمین کشیده شود.

      • شال آغوشی وون رپ تار و پودی
        این مدل آغوشی ها با پارچه های تار و پودی که خاصیت کشسانی ندارند و در رنگ ها و مدل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و امروزه تبدیل به محبوب ترین نوع آغوشی شناخته می شوند.

        ویژگی های آغوشی تار و پودی
        وون رپ یک شال پارچه ای می باشد که به روش های مختلفی می توانید به دور خود بپیچید و گره بزنید و کودک خود را در آن قرار دهید.
        پارچه ای در آن مورد استفاده قرار گرفته است که در عین لطافت و نرمی تحمل وزن کودک را داشته باشد.
        از این آغوشی می توان از بدو تولد تا دوران کودکی هم استفاده کرد و تحمل وزن تا ۲۵ کیلوگرم را هم دارند.

        چرا از آغوشی تار و پودی استفاده کنیم؟

        • روش های بستن این نوع آغوشی بسیار متنوع می باشد.
        • شما می توانید نوزادتان را به جلو، پهلو و پشت خود ببندید.
        • این نوع آغوشی فری سایز می باشد و این ویژگی آن را نسبت به بقیه آغوشی ها متمایز می سازد و پدر و مادر می توانند از آن استفاده کنند.
        • این نوع آغوشی برای کودکان و نوزادان از لحاظ ارگونومی بسیار مناسب است و اگر کودک را به طور صحیح در آغوشی قرار دهید می توانید از سلامت ستون فقرات و لگن او اطمینان حاصل نمایید.

          چه نوع آغوشی را برای نوزاد بخریم؟
          در خرید آغوشی به نکات زیر توجه کنید:
          ۱- آغوشی حتما باید راحت و انعطاف پذیر باشد.
          ۲- آغوشی باید طوری طراحی شده باشد که گذاشتن و بیرون آوردن کودک از آغوشی برای والدین به راحتی انجام شود.
          ۳- آسان بودن باز و بسته کردن قفل های آغوشی بسیار مهم است شما باید بتوانید با یک دست قفل ها را باز و بسته کنید.
          ۴- باید بندهای آغوشی پهن باشند که کمترین فشار را روی شانه و گردن خود احساس کنید.
          ۵- حفره هایی که برای جای پای نوزاد در نظرگرفته شده است باید به اندازه کافی گشاد باشند که پای کودکتان را اذیت نکنند.
          ۶- اگر قصد دارید که از آغوشی در ماه های نخست تولد فرزندتان استفاده کنید حتما چک کنید که تکه اضافی برای نگه داشتن گردن نوزاد را داشته باشد.
          ۷- دقت کنید آغوشی که میخرید سازگار با دمای فصلی باشد که در آن هستید به عنوان مثال برای فصل تابستان نباید از رنگ های تیره استفاده شود ، بهتر است از رنگ های روشن استفاده شود.
          ۸- قبل از خرید آغوشی از استحکام نشیمن گاه ، قفل و کمربند آن اطمینان حاصل فرمایید.
          ۹- به خاطر اینکه کودکان لباس های خود را زود کثیف می کنند یک آغوشی را انتخاب کنید که به راحتی قابل شستشو باشد.

          قیمت آغوشی نوزاد
          مثل همه لوازم دیگر، قیمت آغوشی هم ثابت و دقیق نیست، بلکه به جنس آن، نوع آن، ایرانی و خارجی بودن آن دارد. حداقل قیمت برای آغوشی از آغوشی ایرانی با قیمت حدود 80هزار تومان آغاز می‌شود و بسته به نوع مارکی که انتخاب کرده‌اید و کارایی آن به حدود دو میلیون و پانصد هزار تومان هم می‌رسد. حتی آغوشی‌هایی برای نوزاد وجود دارد که قیمت آن‌ها حدود پنج میلیون و پانصد هزار تومان است.

          مطلب پیشنهادی : انواع شیر خشک و عوارض آن برای نوزاد 

          منبع : نی نی بان 

ست بهداشتی کودک شامل چه لوازمی می‌شود؟

خرید ست بهداشتی کودک ممکن است گاهی به چالش تبدیل شود و والدین خصوصا برای فرزند اول خود در این مرحله کمی دستپاچه می‌شوند اما با داشتن لیستی از لوازم ضروری از نیازهای کودک دیگر جایی برای نگرانی نیست.

در این مقاله می‌خوانید:

ست بهداشتی کودک شامل چه لوازمی می‌شود؟

ست بهداشتی کودک را از کجا تهیه کنم؟

برای جمع‌آوری ست بهداشتی کودک نیازی به صرف هزینه‌های بسیار بالا نیست، بلکه اگر با نکات و لوازم ضروری کودک آشنایی کامل پیدا کنید، خریدی اقتصادی‌تر و سنجیده‌تر خواهید داشت.


ست بهداشتی کودک شامل چه لوازمی می‌شود؟

معمولا ست بهداشتی نوزاد معمولا از لوازم ضروری کودک شامل می‌شود و بهتر است همیشه در کیف لوازم کودک قرار داده شود. داشتن این لوازم شخصی برای کودک باعث می‌شود تا دچار آلودگی و عفونت نشود.

از جمله لوازمی که در یک ست بهداشتی کودک باید قرار داده شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ناخن گیر کودک

این ناخن‌گیرها بسیار کوچک هستند و معمولا به ذره‌بین یا چراغ کوچکی مجهز هستند تا بتوانید ناخن‌های کوچک کودک را بدون آسیب رساندن به آن‌ها کوتاه کنید. توجه به کوتاه کردن مرتب ناخن‌های نوزاد برای جلوگیری از خراش یا زخم شدن صورت او بسیار حائز اهمیت است.

پارچه‌های پنبه‌ای نرم

داشتن پارچه‌های پنبه‌ای نرم علاوه بر استفاده بعد از استحمام کودک برای پاک کردن عرق او و تمیز کردن صورت و دست و پایش بسیار کاربردی است. پاک کردن پوست کودک با حوله یا دستمال‌های مرطوب ممکن است پوست نوزاد را دچار آلرژی کند.


بیشتر بخوانید : راهنمای خرید مینی واش یا کهنه شور


تب سنج

از آن‌جایی که کودکان ممکن است خیلی سریع دچار نوسان دمای بدن شوند و بدون بروز علائم مشهودی، دمای بدنشان بالا رود و تب کنند، بهتر است همیشه تب سنج در وسایل کودک خود داشته باشید تا با بررسی مرتب دمای بدن نوزاد خود خیالتان راحت باشد.

روغن بچه یا لوسیون بدن

دقت داشته باشید که بعد از استحمام کودک حتما بدن او را با روغن بچه یا لوسیون بدن مرطوب کنید. این کار از خشک شدن پوست بدن کودک جلوگیری می‌کند و لطافت پوست او را حفظ می‌کند.

شامپو بچه

از آن‌ جایی که پوست بدن کودک بسیار حساس و لطیف است، شستشوی بدن او با هر ماده شوینده‌ای امکان‌پذیر نیست و باید شامپوی مخصوص کودکان برای شستشوی پوست او استفاده شود.


دستمال مرطوب

یکی دیگر از لوازمی که حتما باید در ست بهداشتی کودک گنجانده شود، دستمال مرطوب است. دستمال مرطوب برای زمانی که پوشک کودک را تعویض می‌کنید و دسترسی به آب ندارید، بسیار کاربردی است. همچنین پوست کودک را از آلودگی‌ها ضد عفونی می‌کند و از ایجاد اگزما و آلرژی روی پوست جلوگیری می‌کند.

پودر بچه

از پودر بچه برای جذب رطوبت اضافی پوست نوزاد و جلوگیری از عرق‌سوز شدن او هنگام استفاده از پوشک استفاده می‌شود. استفاده مرتب از پودر بچه خصوصا در فصل تابستان برای جلوگیری از سوختگی پوست کودک بسیار حائز اهمیت است.


داروها

بسته به شرایط کودک شما، پزشک ممکن است داروهای خاصی را برای او تجویز کند. مخصوصا برای نوزادان تازه متولد شده، توجه داشته باشید که این داروها تحت هر شرایطی باید در دسترس شما باشند تا در شرایط ضروری کودک شما دچار مشکل نشود.

شیشه شیر

درست است که شیشه شیر یک وسیله پیش پا افتاده محسوب می‌شود و هیچ مادری آن را فراموش نمی‌کند. اما آوردن آن در لیست ست بهداشتی کودک حائز اهمیت است. زیرا هیچ کودکی بدون داشتن شیشه شیر خود آرام نمی‌گیرد و ممکن است در صورت عدم دسترسی به شیشه شیر خود، شما را مجبور به خرید دوباره آن کند.


ست بهداشتی کودک را از کجا تهیه کنم؟

ست بهداشتی کودک را شما می‌توانید خودتان با خرید یک کیف دوشی مناسب لوازم کودک و پر کردن آن با لوازم ضروری، تهیه کنید. اما اگر تمایل دارید که ست‌های بهداشتی آماده را خریداری کنید، بسیاری از فروشگاه‌های لوازم بهداشتی کودک و داروخانه‌ها این ست‌های بهداشتی را ارائه می‌دهند و می‌توانید براساس نیاز، یکی از انواع آن‌ها را برای کوک خود تهیه کنید.


فروش آنلان سیسمونی نوزاد و کودک


منبع : نی نی بان

بهترین کالسکه برای کودک، نکات مهم

آیا شما به دنبال یک کالسکه ی چند منظوره برای کودک خودتان هستید؟ آیا شما احساس سردرگمی در مورد انتخابی که میخواهید انجام بدهید مواجه هستید؟ اگر شما در انتخاب خودتان شک دارید این مطلب به شما می تواند کمک کند که بهترین کالسکه کودک را انتخاب کنید. هنگامی که کودک شما به دنیا میاید ، بسیاری از نکات را باید قبل از خرید در نظر بگیرید مانند خرید پوشک و کالسکه کودک، برای اکثر پدر و مادر ها بسیار گیج کننده است که کالسه کودک مناسبی انتخاب کنند، چرا که هر سال نسخه ی جدیدی به بازار عرضه می شود، بنابراین کدام کالسکه برای کودک من بهتر میتواند باشد؟ در اول شما باید در نظر داشته باشید که چه مقدار بودجه برای خرید کالسکه کودک کنار گذاشته اید.

نکاتی که قبل از خرید کالسکه کودک باید در نظر بگیرید:
بهترین کالسکه کودک آنهایی هستند که بتوانند کودک شما را در امنیت و آسایش نگه دارند، در این قسمت برخی از دلایلی که شما نیاز دارید تا بتوانید بهترین کالسکه کودک را بخرید، ذکر شده است.

بیشتر بخوانید : انواع کالسکه و مزیت استفاده از آن 
 
ایمنی کالسکه کودک
ایمنی مهمترین عامل خرید یک کالسکه کودک است، قبل از خرید کالسکه پایداری کالسکه را بررسی کنید، کالسکه ای که انتخاب کردید باید یک حفاظ ایمنی داشته باشد، همچنین باید یک ترمز برای نگه داشتن کالسکه هم داشته باشد، مهمترین نکته این است که مکانیزم کالسکه نباید در دسترس کودک باشد.
 
 هدف شما از خریدن کالسکه کودک چیست؟
اگر شما فردی هستید که دائم در حال قدم زدن هستید باید کالسکه ای برای کودک انتخاب کنید که بتواند استحکام کافی در خیابان را داشته باشد، اگر میخواهید کاسکه را در کاپوت پشت ماشین تان نگه دارید شما میتوانید یک کالسکه ی چتری بخرید.

پیدا کردن یک کالسکه مناسب برای کودک شما با توجه به انواع ویژگی های بسیار که کالسکه های موجود در بازار دارند میتواند یک کار دلهره آور باشد، برای کمک به شما ما لیستی از 15 کالسکه پرطرفدار نوزاد را برای شما آماده کرده ایم، بنابراین آماده قدم زدن با کالسکه کودک خود باشید.

 بودجه موجود برای خرید کالسکه کودک
شما قبل از اینکه مدل های مختلف کالسکه کودک را ببینید باید بودجه مورد نظر خود را بررسی کنید به قول یک مثل قدیمی هر چقدر پول بدهید به همان اندازه آش میخورید و در نظر داشته باشید کودک با همان کالسکه رشد خواهد کرد، پس بودجه ای که در نظر می گیرید به گونه ای باشد که ارزش آن را برای سال ها داشته باشد.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید کالسکه 
 
توصیه ها
- اگر از اتومبیل استفاده میکنید ، اطمینان یابید که جای کافی در صندوق عقبتان برای کالسکه ای که در نظر گرفته اید، وجود دارد .عوامل دیگری نیز هستند که باید مورد توجه قرار دهید:
- کالسکه ای که انتخاب می کنید را دوست داشته باشید.
- کالسکه ها از مهمترین و معروفترین خرید های سیسمونی هستند لذا اطمینان یابید که - -- - کالسکه مورد نظر را با دقت  انتخاب میکنید به عنوان مثال هنگام خرید با هل دادن و باز و بسته کردن مدل های مختلف در فروشگاه، آن را دقیقا لمس کنید و سپس تصمیم بگیرید. نهایتا اینکه هم شما باید کالسکه خود را دوست داشته باشید و در استفاده از آن در عمل راحت باشید و هم کودکتان تاحد ممکن در آن راحت است. 
 
نوزادی تا حدود یک سالگی، اگر نوزادتان را زیاد با ماشین بیرون می برید یک کریر سبک و قابل تبدیل به صندلی ماشین میتواند یک انتخاب مناسب باشد.

برخی از این کریر ها دارای پایه ثابتی هستند که توسط سیستم ایزوفیکس و یا کمربند معمولی به ماشین ثابت میشوند. این پایه های ثابت که در بازار به ” بیس (Base) ” معروف هستند ، به شما اجازه می دهد که کریر نوزاد را به راحتی در ماشین نصب کنید یا به راحتی از بیس جدا کنید.(به تصویر شماره یک و دو توجه کنید) به این صورت به نوزادتان این امکان را می دهید که چرتش را ادامه دهد و از خواب ناز بیدار نشود. 

بیشتر بخوانید : بهترین کالسکه مسافرتی 

منبع : نی نی بان